Welkom! Karibu!

Welkom op de website van Stichting Galilea! Of zoals ze in Kenia zeggen: Karibu!

Op 8 juli 2003 werd Stichting Galilea opgericht bij notariële akte door notaris H. Herweijer te Kampen. De Stichting richt zich in het bijzonder op  Evangelisatie, Educatie en Agricultuur. Indien nodig wordt ook Noodhulp geboden. Door middel van kleinschalige projecten werken we aan de verbetering van de levens­omstandigheden van mensen in Kenia.

Gedurende de afgelopen jaren heeft de stichting zich voor projecten het meest gericht op het dorp Wiga en omgeving, in de provincie Nyanza. Deze provincie ligt in het westen van Kenia en behoort tot één van de armste gebieden in het land.

Al een aantal jaren zijn we nauw betrokken bij het ontwikkelen van Wiga secondary school. Er werden bijvoorbeeld schoolboeken en schoolbanken gedoneerd.

In 2005, 2006 en 2009 had deze omgeving te maken met grote hongersnood waardoor de boeren nauwelijks opbrengsten hadden van het land. Door voedselhulp en het beschikbaar stellen van maiszaad werden de meest getroffen huishoudens door deze zware tijden geholpen.

Tijdens de chaos die onstond naar aanleiding van de verkiezingen in 2007 werd er in buitenwijken van de stad Eldoret, toen omsingeld door geweld en gedrenkt in angst, noodhulp aan vluchtelingen geboden.

Educatiefonds 2012, deelnemers

Daarnaast brengen we door evangelisatie en Bijbelonderwijs dagelijks hoop in de sloppenwijken van Eldoret, in samenwerking met lokale kerkjes.

Verder is er een Educatiefonds voor kinderen uit gezinnen waar de economische toestand dusdanig slecht is dat er niet genoeg geld is voor onderwijs.

Sinds 2010 krijgen de weeskinderen Bernard, Jumbe en William onderwijs en Christelijke voogdij, na een bedelend leven op straat.

Voor het brengen van economische ontwikkeling aan armoedige huishoudens is er een veeteeltproject van start gegaan.

Gedreven door het zien van alle nood om ons heen willen wij Gods licht laten schijnen, hier in Kenia!

“Laat uw licht zo schijnen voor de mensen,

dat ze jullie goede daden zien

en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.”

(Mat. 5:16)